به گزارش مشرق، مدتی است، برخی از بیماران مبتلا به بیماریهای خاص در کشور که از داروهای خاص و نادر برای درمان بیماری خود استفاده میکنند، نسبت به شیوه رسیدگی و نوع پاسخگویی برخی از داروخانههای بیماران خاص دایر در شهر تهران معترض بوده و خواستار سرعت بخشی به روند تأیید و تهیه نسخههایشان هستند.
در این راستا برای بررسی علت گلایههای این شهروندان که یکی از مهمترین آنها معطلی بیش از اندازه در صف انتظار برای تحویل داروهایشان است، راهی برخی از این داروخانهها شده تا با پرسوجو از تعداد زیادی از این بیماران و همراهانشان که سالیان سال برای تهیه اقلام دارویی مورد نیازشان به این مراکز مراجعه میکنند، از صحت و سقم ماجرا مطلع شویم.
آیا همه بیماران از روند تهیه داروهایشان گلایهمند هستند؟
برخی از داروخانههای شهر تهران به دلیل اقلام دارویی خاصی که دارند بسیار شلوغ بوده و هرروزه از سراسر کشور حتی از دورافتادهترین روستاها مراجعهکننده دارند. برخی از مشتریهای این مراکز همیشگی و برخی دیگر تنها یک الی دو بار به این داروخانهها مراجعه میکنند. افرادی که دارای بیماریهای صعبالعلاج مانند سرطان و ام.اس هستند، برای تهیه داروهایشان هر ماه راهی این مراکز میشوند.
طبق مشاهدات برخی از روند تهیه داروهایشان و معطلی چندساعته خسته و کلافه شدهاند. یکی از مراجعه کنندگان که برای خرید داروی بیمار سرطانیاش در صف انتظار نشسته است، میگوید: «همیشه تهیه دارو از داروخانههایی که داروهای خاص میفروشند، یکی دو ساعت علافی دارد...»
چرا برخی از بیماران برای تهیه داروی مورد نیازشان باید ساعتها منتظر بمانند؟
یکی از دیگر از افراد حاضر در این داروخانه در خصوص علت زمانبر بودن تحویل دارو به بیماران میگوید: «من اغلب اوقات داروی بیمارم را از این داروخانه تأمین میکنم. تعداد مراجعهکنندگان و نسخهها زیاد است و تأیید نسخهها زمان میبرد. در اکثر موارد دکترهای داروخانه به سرعت کار را انجام میدهند، بیشتر معطلی ما برای زمان تأیید کردن بیمه و سازمان غذا و دارو است. چون که همیشه یا سایت بیمه قطع است یا اگر هم وصل باشد تا بخواهد نسخه را تأیید کند یکی دو ساعت زمان خواهد برد.»
وی درباره تأثیر موجود بودن یا نبودن دارو در مدت زمان تهیه آن میگوید: «اگر دارو موجود باشد از همین داروخانه آن را تهیه میکنیم. اما اگر نباشد باید کل داروخانههای تهران «عادی و خاص» بچرخیم تا شاید داروی بیمارمان را پیدا کنیم. اما در اکثر موارد داروها خصوصاً نمونههای ایرانی در داروخانهها وجود دارد و به محض تأیید شدن نسخه به ما تحویل داده میشود.»
یکی دیگر از کسانی که پشت یکی از باجهها برای پرکردن فرم بیمار خود ایستاده است در خصوص شیوه رسیدگی مسؤولان داروخانه توضیح میدهد: «من تازه آمدم و کارم به سرعت انجام شده است. البته تأیید برخی از نسخهها زمانبر است. بعضی از داروها نیاز به تأیید بیمه دارد. به عنوان مثال دارو تجویز شده را باید سایت تأمین اجتماعی تأیید کند تا دکتر داروساز بتواند آن را به من تحویل دهد. معمولاً به محض اینکه دارو توسط سازمان بیمه تأیید میشود، به بیمار تحویل داده خواهد شد. بیشترین علت طولانی شدن روند خرید دارو از داروخانههای خاص، سرعت پایین سایت بیمهها و سازمان غذا و دارو است.»
سرعت رسیدگی به نسخه بیماران به نوع دارو، سیستم و اینترنت بستگی دارد
همچنین یکی از مسؤولان این داروخانه در خصوص سرعت رسیدگی به نسخه بیماران توضیح میدهد: «بعضی از اوقات کار یک بیمار ۱۰ دقیقهای انجام میشود اما کار یک بیمار دیگر یک ساعت طول میکشد. سرعت رسیدگی به نسخه بیماران به دارو، سیستم و اینترنت بستگی دارد. بعضی از داروها باید F۱ شوند یعنی باید تأییدیه سازمان غذا و دارو را دریافت کنند. یا بیشتر نسخهها باید توسط بیمه تأیید شوند.
در این صورت پس از تأیید بیمه، دکتر داروساز باید قبض دارو را صادر و به صندوق ارسال کند، بعد از آن بیمار باید هزینه دارو را پرداخت و دوباره رسید را باید به دکتر داروساز تحویل دهد. تازه بعد از انجام این مراحل تکنسینها نسخه را پیچیده و تحویل داروساز میدهند و پزشک داروساز پس از بررسی نهایی دارو و نسخه، دارو را تحویل بیمار میدهد. تمام طی کردن این مراحل زمانبر خواهد بود. البته شلوغی داروخانه و تعداد بالای مراجعین هم در کاهش سرعت رسیدگی به درخواست بیماران هم بیتأثیر نیست.»
برای جمعآوری اطلاعات دقیقتر فقط به این یک داروخانه بسنده نکردیم و به یکی دیگر از داروخانههای دارای داروهایخاص شهر تهران هم مراجعه کردیم.
ما تحت پوشش بیمه روستایی هستیم؛ سایت بیمه روستایی در اکثر اوقات قطع است
یک از مراجعه کنندگان به این داروخانه از شهرستان شهریار برای تهیه دارو به تهران آمده است و درخصوص مشکلی هر ماه با آن مواجه میشود، میگوید: «من ماهی یک بار برای تهیه داروی مادرم به این داروخانه مراجعه میکنم. مادرم تحت پوشش بیمه روستایی است اما سایت این بیمه در اکثر موارد یا قطع است یا مشکل دارد.
بیمار من دچار سرطان است و من برای تهیه داروهای شیمی درمانی او به این داروخانه میآیم. تأیید نسخه من طول نمیکشد اما سایت بیمه روستایی برای تحویل دارو مشکل دارد. ما همیشه برای دریافت داروهایمان به دلیل قطع بودن سایت بیمه، ساعتها باید منتظر بمانیم. همچنین در اکثر موارد سایت بیمههای خدمات درمانی و سلامت هم مشکل دارد. من سه هفته در ماه را تهران هستم. هربار که مراجعه میکنم یکی دوساعت سایت بیمهها قطع است و علافی دارد. اما باز راه میافتد.»
بیمارانی که یک هزارم قیمت دارو را پرداخت میکنند
یک پسرجوانی برای تهیه داروهای ام.اس به این داروخانه مراجعه کرده است. وی در خصوص شرایط تأیید نسخه بیمارش میگوید: «من چندین سال است که برای تهیه داروهای مادرم به این داروخانه مراجعه میکنم. داروهای مورد نیاز ما ایرانی است اما نیاز به تأییدیه بیمه دارد. در بعضی از مواقع کمی برای تأیید نسخهها اذیت میشویم اما در اکثر موارد کارمان زود انجام میشود.
خانواده من تحت پوشش بیمه سلامت هستند. قیمت آزاد داروهای مادرم نزدیک به پنج میلیون تومان میشود اما با بیمه من فقط پنج الی شش هزار تومان از قیمت دارو را پرداخت میکنم. از این لحاظها خوب است و باید یک سری از مشکلات را هم تحمل کرد. اما درکل الآن سرعت رسیدگی و پاسخگویی به نسخهها نسبت به قبل خیلی بهتر شده است.»
وی ادامه میدهد: «البته در بعضی از مواقع، مسؤولات تأییدکننده نسخه اذیت میکنند. به عنوان مثال امروز که من برای تهیه دارو آمده بودم متوجه شدم که تاریخ دفترچه بیمارم تمام شده است. کادری که مسؤولیت تأیید نسخه را دارند به من گفتند که باید به دفتر پیشخوان دولت مراجعه و تاریخ دفترچه را یک سال تمدید کنم و...
بعد از اینکه به داروخانه برگشتم کمی در تأیید نسخه اذیت شدم. چون به من میگفتند که شما دارو را دریافت کردهاید در حالی که من اصلاً دارو را دریافت نکرده بودم. بنابراین مجبور شدم کمی مدارک ارائه کنم تا ثابت شود که من داروی مورد نیازم را دریافت نکردهام.
البته این بنده خداها هم حق دارند چون در بازار دارو دست زیاد شده است. بسیاری از افراد سودجو با جعل اسناد و مدارک خود را جای بیمار جا زده و دارو تهیه میکنند تا به صورت آزاد و با قیمت بالاتر به بیماران بفروشند.
یک بیمار سرطانی: بیمه هستم؛ اما داروهایم را آزاد تهیه میکنم!
البته مشکل تمام بیماران در تأیید نسخه خلاصه نمیشود. برخی از بیماران با اینکه تحت پوشش بیمه هستند، اما مجبورند که داروهای خود را به صورت آزاد تهیه کنند؛ زیرا داروی مورد نیازشان تحت پوشش بیمه نیست.
یک خانم حدوداً چهل ساله که به بیماری سرطان سینه مبتلاست، در خصوص شرایط تأمین داروهای خود میگوید: «من حدود شش سال است که برای درمان بیماریام تحت نظر پزشک هستم. یکی از داروهایم از همان ابتدا کمیاب بود و من نزدیک به ۵ سال است که نتوانستم آن را تهیه و استفاده کنم. همچنین با اینکه تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستم، مجبورم بقیه داروهایم را هم به صورت آزاد خریداری کنم.
زیرا بیمه به من میگوید: «این داروها جدید است و هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است» و من هرماه نزدیک به ۳۰ میلیون تومان فقط برای تهیه داروهایم باید پرداخت کنم...»
درد بیماری کم نیست؛ بیشتر هوای بیماران را داشته باشیم
براساس نظرات برخی از شهروندان و مراجعه کنندگان یک سری از داروخانههای بیماران خاص پایتخت، بیماران مشکل اساسی در تأمین داروهای مورد نیاز خود نداشته و مسؤولان و داروسازان این داروخانهها به خوبی به درخواستهای این بیماران رسیدگی میکنند. اما برخی از سازمانهای بیمهگر و سایتها در تأیید نسخههای الکترونیک ضعیف عمل کرده و بعضاً شهروندان ساعتها برای تأیید و تحویل نسخههایشان در خیابانها و یا سالنهای انتظار داروخانهها منتظر میمانند.
از این رو شهروندان از سازمانهای بیمهگر درخواست دارند تا در اقدامی عاجل سرعت تأیید نسخ را افزایش داده و روند تهیه و تحویل دارو را برای بیماران تسهیل کنند.